Všechno co jste se báli zeptat o Public Relations

PR, Tisková zpráva, Tiskové sdělení, Základy

Titulky (tiskových zpráv) se VELKÝMI PÍSMENY nepíší. Nikdy. Opravdu nikdy. #017

Zvláštní mánie u pár firem a pár institucí. Napsat titulek nejenom co nejdelší, ale hlavně, napsat ho celý VELKÝMI PÍSMENY. Možná si v těchto firmách představují, že novináři se nemohou dočkat, až tohle zvěrstvo budou přepisovat do použitelné podoby. Jednoduše řečeno, titulky (tiskových zpráv) se nikdy nepíší velkými písmeny Nikdy. A je jedno jestli tomu budete říkat velká písmena nebo (správněji) verzálky či kapitálky.

Zajímavé je, že okolo tohoto zlozvyku se objevují i takové ty mýty, jako že si “přece můžete zmáčknout Shift +F3” a ono se to udělá malými. Pokud tedy váš textový editor něco jako Shift+F3 umí, tak to udělat můžete. Ale budete to muset stejně celé projít a vrátit velká písmena – do názvu firem, jmen lidí, měst a řady dalších věcí, kde velká písmena být mají.

2015-12-07 15_25_52-Start.png

Psaní titulků (a vůbec čehokoliv) pouze velkými písmeny je zlo i z hlediska typografie. Vytváří to obtížně čitelný blok textu, oči totiž nemají možnost s lépe orientovat v podstatně více vyplněném prostoru.

POZNÁMKA: Předchozí příklad je nejenom psán velkými písmeny, ale také zcela určitě porušuje další velmi dobré pravidlo: Titulek tiskové zprávy není odstavec, měl by být co nejkratší a zaujmout prvními slovy

Můžete nevěřit, ale co třeba  Jak má vypadat tisková zpráva kde hned v “2) TITULEK” je jasně napsáno “nepoužívat kapitálky/verzálky“? A co teprve takové AP Style Matters, kde jasně a natvrdo píší: “You start losing points the minute you capitalize every word in your press release’s headline and subhead. Follow the rules.”. Následované tím, že to “dělá život editorům jednodušší”.

Jste-li posedlí psaním titulků (podtitulků i mezititulků) tiskových zpráv VELKÝMI PÍSMENY, tak to zkuste léčit. Pamatujte na to, že pokud se vrátíte k tomu co je běžné, tak nebudete zbytečně přidělávat práci novinářům.

TIP: V Předmět e-mailu s tiskovou zprávu musí vždy jasně říkat vše o předmětu tiskové zprávy zjistíte, že titulek tiskové zprávy bývá i předmětem e-mailu. O důvod víc, proč nemůže být dlouhý