Všechno co jste se báli zeptat o Public Relations

PRtipy, Tisková zpráva, Tiskové sdělení, Základy

Ilustrační fotografie z fotobank a dokonce z Internetu v tiskových zprávách? To jako vážně? #019

Vždy pobaví takové to “Ilustrační fotografie také přiložena v e-mailu.” a vedle tiskové zprávy v příloze (či dokonce v tiskové zpráva jako obrovská bitmapa) je nějaká ta zoufale profláklá “ilustrační” fotografie. Občas pochází z nějaké fotobanky, občas je prostě sebraná někde na Internetu. V těch málo pozitivních případech pochází skutečně od agentury či firmy s tím spojené. A co hlavně, je to uvedeno a je k ní poskytnuta odpovídající licence k dalšímu užití.

Je zvláštní jak vážně hazardují PR agentury s autorským právem a sebevědomě šíří na všechny strany fotografie, ke kterým nemají odpovídající práva. Je zvláštní, že jim nedojde, že tohle noviny/médium kam to poslali, stejně nemohou použit.

Na @365tipu se o téhle věci píše v Mohu z Internetu (z Google) vzít fotku a použít ji? a ve Služby se zdarma použitelnými fotografiemi a vyhledávání fotografií. Užitečné ale je i Jak najdu odkud pochází nějaká fotografie? Jak zjistím kdo je autorem?, často je totiž nutné ověřit původ podivné fotky, která přišla právě z PR agentury.

Jako PR agentura (ale i PR jednotlivec) byste měli vědět, že už to že vezmete fotografii a šíříte ji dál, tedy na novináře a média, je použití díla. A pokud tato fotografie není k volnému užití nebo její licence přímo vám nedává možnost k dalšímu šíření, tak porušujete zákon. Může se to vrátit v nějaké té výzvě k zaplacení onoho “několikanásobku částky obvyklé”.

Pokračovat můžete do Jak (novinářům) posílat fotografie? Ať už s tiskovou zprávou nebo samostatně