Všechno co jste se báli zeptat o Public Relations

PR, PRtipy, Tisková konference

Co je to Holubova letka (holubí letka)? #033

Jedním z poněkud česky specifických fenoménů je ten jménem Holubí letka. Něco, co si velmi pečlivě musíte hlídat, pokud pořádáte tiskové konference či jakákoliv akce pro novináře. Zejména hlídat, pokud se místo a datum akce stane příliš veřejným a nemáte počáteční filtr “akreditace”. V takovém případě je více než jisté, že se vám na akci (tiskovce, snídani, setkání s novináři) objeví jedinci, kteří buď vůbec novináři nejsou, nebo sice někde “pracují” v nějakém médiu, ale výstup od nich očekávat nemůžete.

Tedy, výstup tiskový či mediální nemůžete. Dočkat se můžete výstupu přímo na akci, kdy se budou vulgárně a násilím domáhat účasti, vyhrožovat i se chtít prát. Protože tohle přesně dělá jeden z “holubářů” už dlouhá léta. Společně pak vaši akci využijí k najedení se, napití se a občas si chtějí ještě nějaké ty pochutiny odnášet domů. V oblibě samozřejmě mají jakékoliv předměty, které na akcích rozdáváte. A čím více jich dokáží získat, tím budou spokojenější.

Je dobré vědět, že “holubí letka” je původem “Holubova” a její označení vychází z osoby Miroslava Holuba, pomyslného zakladatele něčeho, čemu záznam “Holubova letka” ve Wikipedii říká “volné společenství několika desítek osob“. Ve Wikipedii najdete i odkazy na nějaké další zdroje, včetně fotografií.

Vyhnout se náletu “Holubářů” je obtížné, ale je dobré na ně pamatovat. Pozvánky na tiskové konference neposílat plošně, informací o tiskovce nedávat do servisu ČTK, vyžadovat potvrzení účasti. A pokud se někdo domáhá účasti, tak si velmi dobře ověřit, pro jaké médium to vlastně píše. A také si hlídat účastníky, zda z jejich účasti na tiskovce vůbec někdy něco bylo. Nebylo-li, není vcelku důvod je na další akce zvát. Stejně jako je to dobrý důvod je slušně odmítnout, pokud je někde nechcete mít.

K tiskovým konferencím se bude hodit i Na co si dát pozor, když hledáte termín pro tiskovou konferenci (a vlastně jakoukoliv akci)?