Všechno co jste se báli zeptat o Public Relations

PR, PRtipy, Tisková zpráva, Tiskové sdělení

Jak hodně se na Apríla snažit se zábavnými aprílovými tiskovými zprávami? #071

Když už je dnes Apríl, tak je nejlepší moment k oživené tématu aprílových tiskových zpráv – je to právě tento den, kdy se objevují. Je vhodné je používat? Čeho se vyvarovat?

Především, pamatujte na to, že aprílová tisková zpráva sice možná může být zábavná pro autory, ale možná už méně pro novináře, kterým něco takového pošlete. Obecně se nic špatného nestane, pokud se vám opravdu povede – pobaví, je vtipná, originální. Pokud ale vyplodíte něco trapného, nepovedeného a nevtipného, tak je dost jisté, že příjemci nadšení nebudou.

V zahraničí si na toto téma můžete prostudovat třeba Press Releases Are No Joke on April Fools’ Day. Staví se k tomu poměrně jasně, aprílové tiskové zprávy jsou špatné, poškozují autory, likvidují kredibilitu, plýtvají časem novináře. Je zde navíc značné riziko, že zprávu dostane do rukou novináře, který nepochopí že jde o výmysl a zpracuje ji.

Nestačí-li vám tento pohled, zkuste The Joke Press Release – Is it Appropriate for April Fools’ Day? kde se k tomu nestaví tak striktně, ale mají pár dalších dobrých rad. Hlavně tu, že je nutné aby bylo jasně rozpoznatelné, že jde o aprílový vtip. Neméně podstatné je, že je nutné mít jistotu, že aprílovou tiskovou zprávu nebudete šířit jindy než na apríla (což platí zejména po něm).

Osobně bych to shrnul takto:

  • Máte-li silné nutkání aprílovou tiskovou zprávu poslat, tak to klidně udělejte, ale ohlídejte si aby nemohla být pochopena jako reálná
  • Lepší je aprílovou tiskovou zprávu neposílat. Můžete váš firemní apríl dát na web, je dost jisté, že si najde dostatek čtenářů (a všimnou si i novináři). V době sociálních sítí je to obzvlášť jednoduché
  • Posíláte-li ji předem, tak je zásadně nutné upozornit, že jde o apríl a poprosit příjemce aby ji “nepouštěli” ven dřív
  • V žádném případě ji neposílejte po 1. dubnu
  • Vhodné řešení je vynechat celou tiskovou zprávu a poslat jenom krátké tiskové oznámení (sdělení) s informací o tom, kde váš “apríl” je na vašem webu
  • Vyvarujte se posláním novinářům, o kterých víte, že na podobné věci nejsou stavění

PS: Apríl 2018 v českých i zahraničních médiích můžete použít pro studium aktuálních aprílů. Ty v podobě tiskových zpráv najdete na FeedIT.cz – Klub spáčů Lékárny.cz slibuje během deseti měsíců konec problémů se spánkemSynology uvádí Match Station beta, aplikaci pro bezpěčné randění a IT firma Cleverlance rozjíždí vlastní kryptoměnu