Všechno co jste se báli zeptat o Public Relations

PRtipy, Tisková zpráva, Tiskové sdělení, Základy

Titulek tiskové zprávy není odstavec, měl by být co nejkratší a zaujmout prvními slovy #018

Už víme, že titulky (a mezititulky) se nepíší velkými písmeny. Ale je tu ještě jeden zásadní problém, který má čím dál tím více tiskových zpráv. Titulek je titulek proto, že jde o krátký text, měl by se vám vejít maximálně na dva řádky, ale čím kratší, tím lepší. Ty „dva řádky“ samozřejmě počítají s tím, že v nějakém tom Wordu použijete pro titulek H1 (Nadpis 1), tedy nějaké slušně velké písmo. Pokud to chcete vědět lépe, ve znacích, tak pokračujte ve čtení.

Mimo to by titulek měl zaujmout prvními slovy, počítat prostě s tím, že ho někdo bude číst stejně jako titulky v novinách nebo v internetových médiích. Dvě, tři slova. Nezaujmete? Jde se dál.

Příliš dlouhý titulek tiskové zprávy je problém. Další zpracovatelé do něj budou zasahovat. Nevejde se do míst, kam je tisková zpráva zveřejňována. A dnes,samozřejmě, narazíte na 140 znaků, které jsou k dispozici na Twitteru (po odečtení znaků pro přidáni odkazu). Ve skutečnost, čistě z praktického twitterového hlediska je maximum tak okolo 80 znaků.Když vezmete v úvahu ještě další technická aspekt (a tím je Google a SEO), tak maximum je dokonce okolo 65 znaků.

ŠPATNÝ PŘÍKLAD: „Red Hat CloudForms 4 rozšiřuje možnosti správy hybridních cloudů o podporu Microsoft Azure, zdokonaluje správu kontejnerů a vylepšuje samoobslužné služby“ (153 znaků, navíc extrémně nestrozumitelné).

Stejně tak ještě delší: „Řešení StruxureWare (DCiM) od Schneider Electric označeno za lídra v Magickém kvadrantu společnosti Gartner. Zároveň ho jako DCiM lídra označila společnost IDC v reportu MarketScape.“  (182 znaků)

Pokud se podíváte do zahraničí, na služby jako Business Wire (a tomu podobné), tam je požadavek na titulek do 125 znaků. Právě zmíněné Business Wire dokonce před pár lety dělali statistiku, průměrná délka jim vyšla 123 znaků. Jinde, třeba u PR Newswire, najdete doporučení na 90 až 120 znaků a upozornění na již výše zmíněnou důležitou hranici 65 znaků.

DOBRÝ PŘÍKLAD: „Canon Junior Awards oceňuje mladé fotografy v rámci Czech Press Photo“ (69 znaků)

nebo „Do Japonska a zpět. Jak cestují hudební nástroje brněnské filharmonie“ (také 69 znaků)

Závěr?

Hlídejte si, velmi hodně, délku titulků (hlavního nadpisu) tiskových zpráv. Pokud se vejdete do 65 znaků, bude to ideální. Pokud není vyhnutí a musíte být delší, osobně bych bylo onu maximální délku do 120 znaků. Ale pouze pokud je k tomu nějaký hodně dobrý důvod.

Jo a nezapomeňte, Hlavní nadpis (Nadpis 1, H1, Header 1) je v tiskové zprávě jenom jednouPředmět e-mailu s tiskovou zprávu musí vždy jasně říkat vše o předmětu tiskové zprávy

PS: Pokud budete někdo chtít zkoumat jaké titulky jsou v tiskových zprávách českých IT/C firem, tak je to snadné třeba na www.feedit.cz