Všechno co jste se báli zeptat o Public Relations

PR, Základy

Jméno naší firmy se píše velkými písmeny. Proč nám to v novinách nezachovají a píší nás malými? #031

O velkých písmenech tu už byla řeč (Titulky se VELKÝMI PÍSMENY nepíší. Nikdy. Opravdu nikdy) a je čas se podívat na jednu z mých velmi oblíbených záležitostí. Několikrát do roka u klientů narazím na to, že měli ten podivný nápad a jméno společnosti chtějí psát velkými písmeny ačkoliv nejde o zkratku. A poté co se jméno jejich společnosti dostane někam do novin, tak zjistí, že velká písmena jsou pryč. Dost často se pak dožadují toho, aby agentura zasáhla a přiměla noviny k nápravě. A to je na tom to nejzábávnější.

#1) Jména firem velkými písmeny se píší pouze pokud je to zkratka. Tedy například IBM = International Business Machines. Ale neplatí to vždy, protože například Nasa se prostě píše i Nasa. Stejně jako Unicef se ne vždy píše UNICEF. Rozdíl je v tom, že IBM není vyslovitelné jako jedno slovo (vyslovuje I..B..M respektive áj-bí-em) zatímco Nasa či Unicef vyslovíte jako jedno slovo. Byť je to oboje zkratka.

Což je mimochodem pravidlo pro to, kdy se použijí všechny velká (zkratka vyslovovaná po slovech) nebo pouze první velké (zkratka vyslovovaná jako slovo)

#2) V mediích věci psaném velkými písmeny prostě neprojdou (jedině pokud platí #1) a žádat „opravu“ je zbytečné a škodlivé. Škodlivé v tom, že si vás sice zapamatují, ale coby někoho kdo otravuje s věcmi, které jsou prostě dané a známé.

#3) Velká písmena v názvu společnosti tu vaši společnost větší neudělají. Pokud jste si snad něco takového kdysi dali do manuálu značky, tak je čas možná udělat nějakou tu novější verzi.

#4) To že máte velká písmena v logu neznamená nic s ohledem na psaní v médiích. Logo je obrázek, grafický útvar. Pro psaní v médiích potřebujete text, název firmy. Čím bude srozumitelnější pro čtenáře, tím lépe.

#5) To, že máte v Obchodním rejstříku zapsanou firmu velkými písmeny neznamená mimochodem nic. Pro nikoho, ani pro novináře. Čistě prakticky je to chyba, kterou by měl OR napravit.

Pokud to chcete mít ještě nějak podložené, zkuste company names v AP Stylebook. Nebo Guardian and Observer style guide: A kde mají právě část věnovanou psaní zkratek.

A neuškodí, když budete pokračovat třeba do Ten software nebo to software? To Apple? Ten Apple?