Všechno co jste se báli zeptat o Public Relations

PR, PRtipy, Základy

Co je to NDA? #053

O NDA byla už řeč v Co je to embargo na vydání zprávy a proč to nebude fungovat? a Pitch na novináře, jak na to? Děsně cool text vám zavře dveře stejně jako špatné místo, ale asi je čas tuhle zkratku vysvětlit. Čas od času se ptáte, co to vlastně znamená.

NDA je zkratka z Non disclosure agreement, tedy pokud to přeložíte doslova, tak dohoda o nesdělení. Což je přesně to, oč jde. NDA existuje buď samostatně nebo jako součást nějaké smlouvy – zavážete se k tomu, že to o čem se dozvíte, nebudete nikomu dalšímu říkat.

V případě novinařiny a PR by to znamenalo, že se novinář něco dozví, ale nesmí o tom nic napsat, nesmí to nijak využít, nesmí to nikomu předat. Což je tak absurdní myšlenka, že je asi dost jasné, že když na novináře půjdete s NDA, tak se začne hodně smát a pak vás pošle … víte kam.  NDA směrovaná na novináře je v zásadě výše zmíněné embargo mající právně vymahatelnou podobu.

NDA je běžné v konzultačním byznyse. Konzultant či poradce běžně podepisuje NDA v rámci smlouvy o spolupráci. Dost často je případné vyzrazení důvěrných informací postižitelné nějakou tou smluvní pokutou (stovky tisíc až miliony korun). Nutno dodat, že konzultant má sám o sobě zásadní zájem aby věcí nevynášel, v konzultačním byznyse by dlouho nezůstal, pokud by to nedodržoval.

Máte tedy, coby zejména novinář, podepisovat NDA? Osobně bych doporučil to nedělat. Když už se k tomu budete chtít odhodlat, tak velmi pečlivě prostudujte, co po vás v rámci NDA chtějí. Na jak dlouho bude platit, čeho se týká, kolik peněz vás (či vaši redakci) to může stát, zda nemůže druhá strana žalovat o ještě více peněz.

A chcete-li nějaké to užitečné čtení na toto téma, tak zkuste Embargoes, NDAs, and tech journalism’s way of doing business