Všechno co jste se báli zeptat o Public Relations

PR

Jak poznám čtenost/návštěvnost webu a proč je důležité ji zkoumat #089

Tohle je hodně důležité a neustále opomíjená věc. Chcete-li řešit výstup na nějakém webu, tak byste vždy měli vědět, zda ta námaha vůbec za něco stojí. Napoví vám to především čtenost v podobě měsíční návštěvnosti daného webu. A případně po vydaní/zveřejnění konkrétní informace o počtech návštěvníků/uživatelů, kteří daný výstup viděli.

K tématu čtenosti webů je na @365tipu pár velmi užitečných tipů – Jak se falšuje návštěvnost? a hlavní věci v Jak se měří návštěvnost? Návštěvy, uživatelé, zhlédnutí, reální uživatelé a  Jak zjistit návštěvnost nějakého (cizího) webu. Pro účely PR to je ale možné dost zjednodušit.

Vyžádejte si od daného webu/média údaje o čtenosti. Chcete buď údaje z NetMonitoru nebo údaje z Google Analytics a jde vám o počty návštěv/návštěvníků nebo počty uživatelů (ideálně počty reálných uživatelů, ale ty vám dá jenom NetMonitor).

2020-01-13 20_00_13-Statistiky ‹ @365tipu — WordPress.com.png

@365tipu – měsíční návštěvnost. WordPress používá Google Analytics.

Nezajímají vás počty zhlédnutých stránek (pageviews). A měli byste si pamatovat že počty návštěv/návštěvníků jsou vždy větší, než počty uživatelů (jeden uživatel se vydá web navštívit vícekrát).

Denní čísla vás moc nezajímají a tradičně je nutné připomenout, že nemůžete vzít denní číslo, vynásobit to třiceti a myslet si, že dostanete měsíční návštěvnost.

TIP: Vyžádejte si čísla alespoň za tři poslední měsíce. Mít jen ten poslední nebo nějaký náhodně vybraný „co je nejlepší a už nikdy nic lepšího nebylo“ opravdu není dobrý nápad.  Do Google Analytics také můžete dost přístupy pro čtení – pak si můžete vše ověřit sami.

Pokud web má pod 100 000 návštěv měsíčně, tak patří mezi malé weby a je na úrovní dobrých osobních blogů. Cokoliv co je pod 50 tisíc návštěv měsíčně nemá moc smysl řešit – jedině snad za extrémně výhodných podmínek.  Aby bylo jasno, český Internet má měsíčně mezi sedmi až osmi miliony uživatelů.

Ve výše zmíněném Jak zjistit návštěvnost nějakého (cizího) webu je zmínka o SimilarWeb.com, Alexe a Semrush.com – to jsou fajn cesty jak si orientačně zjistit hrubou odhadovanou návštěvnost určitého webu – nic ale nebude tak dobré jako čísla z Netmonitoru nebo GA.

2020-01-13 20_01_59-365tipu.cz Analytics - Market Share Stats & Traffic Ranking.png

SimilarWeb vždy uvádí vyšší čísla než Google Analytics. Orientačně se hodí, ale nad skutečná data z GA nebo z NetMonitoru to nemá

PS: Ověřte si, jestli web nezískává absolutní většinu návštěvnost s „sekce-z-internetu“ na Seznam.cz. Pokud ano, tak tuhle návštěvnost vůbec nepočítejte jako použitelnou.

PPS: Pokud vám provozovatel webu tato data odmítá poskytnout tak se s ním vůbec nebavte