Tohle je hodně důležité a neustále opomíjená věc. Chcete-li řešit výstup na nějakém webu, tak byste vždy měli vědět, zda ta námaha vůbec za něco stojí. Napoví vám to především čtenost v podobě měsíční návštěvnosti daného webu. A případně po vydaní/zveřejnění konkrétní informace o počtech návštěvníků/uživatelů, kteří daný výstup viděli.
K tématu čtenosti webů je na @365tipu pár velmi užitečných tipů – Jak se falšuje návštěvnost? a hlavní věci v Jak se měří návštěvnost? Návštěvy, uživatelé, zhlédnutí, reální uživatelé a Jak zjistit návštěvnost nějakého (cizího) webu. Pro účely PR to je ale možné dost zjednodušit.
Vyžádejte si od daného webu/média údaje o čtenosti. Chcete buď údaje z NetMonitoru nebo údaje z Google Analytics a jde vám o počty návštěv/návštěvníků nebo počty uživatelů (ideálně počty reálných uživatelů, ale ty vám dá jenom NetMonitor).
Nezajímají vás počty zhlédnutých stránek (pageviews). A měli byste si pamatovat že počty návštěv/návštěvníků jsou vždy větší, než počty uživatelů (jeden uživatel se vydá web navštívit vícekrát).
Denní čísla vás moc nezajímají a tradičně je nutné připomenout, že nemůžete vzít denní číslo, vynásobit to třiceti a myslet si, že dostanete měsíční návštěvnost.
TIP: Vyžádejte si čísla alespoň za tři poslední měsíce. Mít jen ten poslední nebo nějaký náhodně vybraný „co je nejlepší a už nikdy nic lepšího nebylo“ opravdu není dobrý nápad. Do Google Analytics také můžete dost přístupy pro čtení – pak si můžete vše ověřit sami.
Pokud web má pod 100 000 návštěv měsíčně, tak patří mezi malé weby a je na úrovní dobrých osobních blogů. Cokoliv co je pod 50 tisíc návštěv měsíčně nemá moc smysl řešit – jedině snad za extrémně výhodných podmínek. Aby bylo jasno, český Internet má měsíčně mezi sedmi až osmi miliony uživatelů.
Ve výše zmíněném Jak zjistit návštěvnost nějakého (cizího) webu je zmínka o SimilarWeb.com, Alexe a Semrush.com – to jsou fajn cesty jak si orientačně zjistit hrubou odhadovanou návštěvnost určitého webu – nic ale nebude tak dobré jako čísla z Netmonitoru nebo GA.
PS: Ověřte si, jestli web nezískává absolutní většinu návštěvnost s „sekce-z-internetu“ na Seznam.cz. Pokud ano, tak tuhle návštěvnost vůbec nepočítejte jako použitelnou.
PPS: Pokud vám provozovatel webu tato data odmítá poskytnout tak se s ním vůbec nebavte