Objevuje se to hodně pomalu, ale přece jenom ano. Některé PR agentury už přikládají k tiskovým zprávám ilustrační obrázky či fotky od AI. Má to ale jednu komplikaci.
Málokdy se obtěžují uvést, že jde o obrázek od AI. A už vůbec ne od jaké AI. Odpovídá to i tomu jak se chovají k jiným fotografiím. Je totiž běžné, že pošlou s tiskovou zprávou fotku aniž by uvedli autora/původ a je na první dobrou jasné, že jde o komerční fotobanky (něco co nedělat v žádném případě, porušují autorská práva).
Takže je asi evidentní, že uvádět autora/zdroj se nenaučili už dříve a nedochází jim to ani u fotek z AI.
Proč důsledně zdrojovat fotografie/ilustrace
Protože:
- Reputační průšvih, když se zjistí, že to bylo AI a někdo to vnímal jako “podvod”
- Manipulace veřejnosti (hlavně u zpravodajských a „dokumentárních“ tvrzení)
- Právní/licenční nejistota (kdo drží práva, jaké jsou podmínky nástroje, konkrétní model)
- Etické riziko (deepfake vibe, generovaní „lidé“, citlivá témata)
Jsou navíc situace, kdy je to absolutně zásadní. Například.
- vizuál zobrazuje reálnou událost (mohlo by to vypadat jako fotka z místa)
- vizuál zobrazuje konkrétní osobu (hlavně veřejně známou nebo “typickou” tvář zaměstnance/klienta)
- vizuál souvisí se zdravím, bezpečností, krizí, politikou, konflikty
- vizuál je určený pro média nebo jako „press image“
Zejména pak platí, že pokud vizuál vytvořený generativní AI může být zaměněn za dokumentární fotografii nebo ovlivňuje interpretaci sdělení, měl by být jasně označen jako ilustrační a AI-generovaný.
Jak uvádět původ
Vlastně docela jednoduché. Uvést to přímo v tiskové zprávě, tam kde je fotografie použita nebo zmíněna. A rozhodně to také uvést ve jménu souboru s fotografií.
PS: Ilustrace/otvírák k tomuto tipu je GPT Image 1.5, tedy ChatGPT a je ot jasně vidět už z pojmenování souboru.