Vrtěti psem pochází z anglického wag the dog. Což je, mimochodem, i film z roku 1997, v hlavní roli s Robertem de Niro a Dustinem Hoffmanem. Pokud se na ten film můžete podívat, tak vám to velmi dobře vysvětlí co to to vrtění psem je.
Vrtěti psem je jeden z nejstarších nástrojů PR a komunikace, spočívá hlavně v odvádění pozornosti od hlavního tématu. Prostě když se stane něco zcela zásadního, nejlépe něco co je politická aféra, tak je vyvolána aféra zcela jiná, které se chytí novináři. Od nich se toho chytí veřejnost. Na původní problém je rychle zapomenuto a média a lidé řeší něco zhola nepodstatného (nebo zcela jiného, ideálně úhlavního nepřítele původního subjektu).
Zajímavé ještě může být, že wag the dog původně znamenalo něco trochu jiného, situaci kdy něco (nebo někdo) mizivého významu převzalo roli něčeho velmi významného. Až s příchodem výše zmíněného výborného filmu se vrtěti psem začalo používat hlavně tam, kde je dost zjevné, že se někomu podařilo media nasadit na cosi jiného, než na to čemu by se měla věnovat. V rozšířenější anglické podobě to najdete jako tail wagging the dog.
Dnes je vrtění psem jednou z vrcholových disciplín krizové komunikace. Ale také něčím, co si do resumé osobního ani agenturního prostě napsat nemůžete a asi o tom ani nebudete přednášet na konferencích.
TIP: Nejenom o vrtění psem se dozvíte na školení Public Relations (a zejména digitálního a sociálního Public relations. V době kdy tento tip vyšel byl nejbližší termín školení Public Relations u Dobrého Webu 21. červenec 2016. Toto školení, stejně jako řadu dalších můžete mít i přizpůsobené na míru.
A poznámka na konec, související téma hledejte v Co je to fake news?