Když v květnu 2015 slovenská HYZA (patřící pod Agrofert) spouštěla kampaň HYZA vs Imigranti tak vznikla poněkud klasicky přihlouplá kreativa využívající téma, které sice ještě tehdy nebylo tak silné jako teď v srpnu, ale pořád bylo negativní a kontroverzní. Kdyby v manažerech společnosti HYZA bylo trochu soudnosti, tak by věděli, že doména imigranti.sk a to poněkud dementní video je nepřijatelné a kreativce by poslali někam.
Tehdy navíc ani nemohli tušit, že někde na konci srpna, o mnoho měsíců později, se v Rakousku najde auto polepené jménem jejich společnosti a v něm několik desítek mrtvých běženců. To auto společnosti HYZA už od roku 2014 nepatří a správně ho před prodejem měli zbavit firemních identifikačních prvků. Ale zjevně si někdo tehdy zjednodušil život, takže teď si může, případně, pouze nadávat.
V marketingu, komunikaci i public relations ale platí, že příživnictví na negativních i kontroverzních tématech se nevyplácí a může se šeredně vymstít.
A tady to máme v praxi. Nikdy totiž není jasné, jakým způsobem to lidé pochopí, už vůbec není jasné, co jim zůstane za povědomí v hlavě, co si budou pamatovat a zda si právě vás nespojí s tím, že „vy jste ti špatní“. A navíc nikdy nevíte, co se za pár měsíců stane.
Nedělejte to, byť je to nesmírně lákavé. Kontroverze, negativa, to všechno táhne, vyvolává zájem, usnadní vám to rozjezd, šíření, má to velkou šanci na virál. Ale výsledek je málokdy ten, který jste od toho očekávali.
PS: Pokud prodáváte auto s polepem, ukazujícím na vaši firmu, tak rozhodně nezapomeňte ten polep nechat odstranit, ještě než auto prodáte. Asi už chápete proč, že? Protože i to je součást vaše public relations. Ale také image i pověsti.