Při posledním opakování Tiskové zprávy vždy posílejte v příloze či přímo v těle e-mailu. Ke stažení někde z webu? To není dobrý nápad se na Twitteru objevil dotaz: Jak je to s fotkami? Poslat menší velikosti a s odkazem na cloud na tiskovou velikost? Nebo rovnou poslat jednu nebo dvě fotky aniž by si mohl vybrat ve velikosti? Takže je čas doplnit i přesně toto téma, protože dost záhadně prozatím pokryto není.
Odpověď to vlastně má především v Proč je nutné hlídat, jak velké obrázky dáváte na web či do e-mailů? První věc co totiž určí jak budete posílat fotografie novinářům (ať už s tiskovou zprávou nebo bez) je dána velikostí fotografie kterou můžete bezpečně dát do e-mailu. A protože do e-mailu, tak samozřejmě jako přílohu – nedávejte je do těla mailu. Příliš velké přílohy mohou znamenat problémy – přesáhnout povolenou velikost příloh, ucpou příjemci e-mail, bude se na ně chtít podívat v mobilech a sežeru mu to FUP. Tohle se prostě nedělá.
Fotky v tiskové kvalitě mívají běžně vyšší megabajty až desítky megabajtů. Nehodí se pro poslání e-mailem, ale také je dobré si uvědomit, že je z příjemců skoro nikdo nebude potřebovat. Když už je tedy chcete nějak “poslat”, tak viz Jak posílat přes Internet velké soubory a co je to vůbec velký soubor? Můžete je nechat někde v nějakém online úložišti či službě pro posílání velkých souborů – můžete je dát na vlastní Google Disk, One Drive nebo je můžete mít ve Flickru ve fotogaleriích. Do e-mailu ale fotky v tiskové kvalitě prostě nepatří.
Fotky v tiskové (a dokonce ani webové kvalitě) nemůžete novinářům poskytnout tak, že je vložíte do Wordu (do tiskové zprávy). Vždy opravdu musí být v příloze.
Do e-mailu tedy dávejte fotky ve webové kvalitě – což obnáší něco jako 1600 až 2048 bodů šířky (fotky nemají dpi). Bude to stačit pro webová vydání, pro umístění na sociální sítě. Pokud někdo bude potřebovat tiskovou kvalitu, tak už je zvyklý si ji vyžádat.
Fotky se posílají jako PNG nebo JPG, ale to snad tušíte, pokud ne, tak je o tom řeč v Jak zvolit správně formát obrázku či fotky?
Fotky vždy posílejte jako přiložené samostatné, v žádném případě je nebalte to nějakého archivu (ZIPu, už vůbec ne RARu, atd). Řeč o tom je také už někde jinde, v Proč (většinou) mailem neposlat fotografie zabalené v ZIPu/RARu? A důvod je velmi jednoduchý – fotky nejdou komprimovat, takže tím nic neušetříte. A archiv si není možné jednoduše prohlédnout – je nutné ho stáhnout, rozbalit a pak teprve je možné vybrat.
Co hodně pomůže je pojmenovat fotky jejich popiskem. Nějaké “IMG_0001” a “IMG_0002” je jako jméno posílaných fotek opravdu hodně špatně. Děláte to mimo jiné pro to aby novináři při hledání v e-mailech fotky našli. Ale také proto, že fotky potom budou žít vlastním životem.
Nikdy, ale opravdu nikdy, neposílejte novinářům fotografie z fotobank. Řeč je o tom ostatně už Ilustrační fotografie z fotobank a dokonce z Internetu v tiskových zprávách? To jako vážně?